Een bergetappe - Reisverslag uit Viladrau, Spanje van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu Een bergetappe - Reisverslag uit Viladrau, Spanje van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu

Een bergetappe

Blijf op de hoogte en volg Ina en Johan

27 Augustus 2013 | Spanje, Viladrau

Wat is dat lekker slapen in een tent zo dicht bij de natuur en de stilte, je wordt bijna wakker van de stilte. Op de camping zijn ook maar 4 plekken bezet, dus dat is wel heel erg rustig. Heerlijk al die rust. En als je ’s ochtends dan wakker wordt en je kan met je benzinebrander een heerlijk kopje koffie zetten met een stokbroodje salami (ina stokbroodje penoti) eten dan is dit vakantie voor ons.

Vandaag gaat het dan echt gebeuren, we beginnen met de eerste etappe, we kijken wel hoe ver we komen, Viladrau zou mooi zijn. Het weer is rustig, geen wind, bewolkt en 24 qraden. Prima fiets weer dus. We weten ook dat deze etappe een echte bergetappe wordt, het is meer klimmen dan dalen. We zitten bij Girona op 100 meter hoogte, toppen van 800 meter en zelfs 1000 meter zullen we moeten overwinnen.

Na 20 km vals plat gaat het echte klimmen beginnen in 24 km moeten we 650 hoogtemeters overbruggen. Dus eert maar een kopje koffie en wat broodjes kopen voordat we aan deze klim beginnen.
Het klimmen gaat met 3-4% en loopt lekker. Ina gaat echt goed. Ik heb een klein spiegeltje op mijn stuur gemonteerd zodat ik zonder om te kijken (want den slinger je toch altijd een beetje) Ina in de gaten kan houden. Maar wat blijkt Ina fietst steeds voor me en het gebeurt zelfs dat ik haar pas weer zie in een volgend dorp. We klimmen in ons eigen tempo want dat is voor beide prettig en hou je het langst vol. In een dorp wachten we altijd op elkaar.
Het scheelt dus wel dat ze de laatste weken veel op de racefiets getraind heeft en het scheelt natuurlijk ook dat ze alle zware spullen bij mij op de fiets bindt.

Na 24km stoppen we voor een broodje een kop koffie. Overal waar we tot nu toe koffie hebben gedronken is de koffie heerlijk en dat voor een prijs van eur 1,20-1,50

Bij het opstappen op mijn fiets zie ik toevallig dat er en spaak in mijn achterwiel is gebroken.
Onder aan de lange klim dat ik dat al te horen maar zag toen niets en mijn velg is nog steeds recht, dus niets van gemerkt. Nu toch maar een fietsenmaker zoeken. In mijn beste spaans aan 2 Spanjaarden gevraagd waar de fietsenmaker zit, dat doe je door naar je achterwiel te wijzen en het woordje reparateur te roepen. Dan komt er een heel verhaal en gebarentaal in het spaans van de 2 spanjaarden. Daaruit maakte ik op dat er een handige harry 4 straten verderop zit. Dus daarheen. Maar ja 14:45, dus siesta-tijd, winkel gesloten maar gelukkkig kwam de eigenaar wel langs lopen, hij wees op de klok dat hij om 1515 terug zou zijn. Fiets achtergelaten en wij dan maar een menu van de dag gaan bestellen.

Overal in Spanje hebben ze een menu van de dag dat is een klein 3-gangen menu van 8-10 euro. Dit wordt door de spanjaarden als maaltijd tussen de middag gegeten. Dus wij ook z’n 3-gangen menu met een fles water voor 17 euro te samen. Heerlijk, een vol buikje voor de volgende klimmen die nog gaan komen. Teruggekomen bij de fietsenmaker, hij had de spaak al vervangen en de schade bedroeg 8 euro. Muecho Gracia’s bedankt en we konden onze klimettape weer vervolgen.
Rijdt toch wel lekker als je weet dat de spullen in orde zijn.
De fiets heeft aardig wat te verduren. De fiets weegt zelf al 15 kilo dan heb ik nog 20 kilo bagage en zelf weeg ik ook nog eens 87 KG. En dat moet ik dan met kracht op de pedalen via de ketting op het achterwiel via de spaken op de band naar het wegdek in beweging zetten.

Dus verder met klimmen, nu maar 5km met gem. 6% dat is wat zwaarder, dan een mooie afdelin van 10KM en dan de laatste 4 km met weer gem. 6%.
Inmiddels is het half 6 en zijn we in Viladrau aangekomen. Hier is geen camping in de buurt en het weer ziet er dreigend uit. Dan maar een hotel zoeken en dat lukt, een gezellig Spaans hotel, echt heel gezellig.
We zijn nog geen kwartier binnen en het noodweer barst los, de regen stroomt met bakken uit de hemel. Wij blij dat we in een hotel zitten en niet in de tent. We zitten nu heerlijk aan de wijn in de lounge te lezen en dit verslag te schrijven.

  • 27 Augustus 2013 - 20:08

    Dorothee:

    Als toeschouwer langs de lijn krijg ik gewoon zin in zo'n lekker klimpartijtje! ontzettend leuk het verslag te lezen ( waar halen jullie de energie vandaan?) Overdag fietsen, s'avonds een half boek schrijven......petje af!

  • 27 Augustus 2013 - 21:19

    Bert:

    Zo lijkt het net of ik zelf mee rijd, maar dan zonder te zweten.

    Mooi

  • 28 Augustus 2013 - 12:27

    Jasper:

    Mooi verslag en goed gepland op tijd binnen voor de bui. Veel fietsplezier nog de komende tijd!

  • 28 Augustus 2013 - 22:04

    Bert:

    Wel elke dag wat schrijven hè. Henk en Mieneke lezen nu ook mee.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ina en Johan

Actief sinds 25 Mei 2009
Verslag gelezen: 481
Totaal aantal bezoekers 61567

Voorgaande reizen:

05 Februari 2019 - 12 Maart 2019

de Andes over

04 Augustus 2018 - 12 Juli 2018

van Nijkerk naar Praag

14 Mei 2016 - 04 Juni 2016

Zilverroute Spanje

12 Maart 2016 - 19 Maart 2016

Sneeuwwandelen in Noorwegen

23 Augustus 2014 - 12 September 2014

Rondje Corsica

26 Augustus 2013 - 16 September 2013

Op de fiets van Girona naar Valencia

15 Mei 2012 - 02 Juni 2012

Spanje Andalusie

16 Juli 2009 - 27 Juli 2009

Nijkerk - Parijs op de fiets

27 Mei 2009 - 04 Juni 2009

autour du Luberon

Landen bezocht: