Via verde naar Arnes - Reisverslag uit Arnes, Spanje van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu Via verde naar Arnes - Reisverslag uit Arnes, Spanje van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu

Via verde naar Arnes

Blijf op de hoogte en volg Ina en Johan

02 September 2013 | Spanje, Arnes

De ochtend begonnen meet een heerlijk ontbijt in de B&B. Een goed ontbijt is belangrijk voor een goede fietstocht. Vandaag willen we weer naar een camping. Het campingleven vinden we erg leuk, een beetje klooien voor je tentje, je eigen potje koken, glaasje wijn uit de streek en dan heerlijk slapen dicht bij de natuur. Om bij een camping te komen moeten wij vandaag een lange tocht maken, het gaan er uiteindelijk een kleine 80 km worden. We beginnen met dalen, zelfs helemaal naar het 0-punt. We moeten de Ebro oversteken en deze licht op 0 mtr hoogte. Bij het klimmen denk je altijd, lekker straks mag ik weer dalen en bij het dalen denk je altijd, als we maar niet te veel dalen want straks moeten we weer klimmen. Er spelen zoveel dingen door je hoofd tijdens het fietsen, soms denk ik wel eens dat ik aan het hallucineren ben, maar wat geeft het, het is prettig en het maakt je hoofd leeg. We fietsten meestal achter elkaar en dan vragen we aan elkaar waar heb jij aan gedacht en dan weten we dat we aan veel dingen gedacht hebben maar weten dit eigenlijk niet meer op te noemen. We ervaren dit als ontspannen en genieten volop van de natuur, de machtige uitzichten welke we steeds weer hebben.
Vandaag veel tussen de wijnvelden gefietst. Vanaf vandaag is de zon ook continue aanwezig daarmee loopt de temperatuur ook op tot 25-30 graden. We merken dit dan ook direct aan de hoeveelheid drinken. Elk uur moeten wij toch wel onze 2 flessen per persoon met water bijvullen. De laatste klim van vandaag is maar 150 meter maar loopt over 15KM. We gaan over een oude spoorlijn welke is omgebouwd tot een fietspad. Deze Via Verde’s zijn populair in Spanje. Het voordeel van zo’n Via Verde is dat deze nooit grote hoogte verschillen kent omdat de trein domweg niet goed kan klimmen. De stijgingspercentages zijn max 2,5 %. Kloven overbruggen we met bruggen en bergen bedwingen we met tunnels. Deze route hebben we 8 (trein)tunnels waar we doorheen gaan. De langste is 600 mtr. De tunnels zijn summier verlicht maar wel lekker koel. Als je dan de tunnel uitkomt kan je zo maar weer een heel mooi ander uitzicht hebben.
Vandaag weer zoveel gezien, het lijkt wel of we al weken weg zijn en we doen elke dag zoveel indrukken op dat we bijna niet meer weten waar we eergisteren waren.

Na 80km komen we aan bij de camping in Arnes. Gelukkig een hele leuke kleine overzichtelijke camping, gezellig druk met Spanjaarden, een zwembad, een klein restaurant, geen wifi en een mooi tuitzicht. Dit is ook een hele mooie camping om zondag een rustdag te houden. We hebben nu met 5 dagen fietsen meet dan 400 km gefietst en dat is meer dan ik gedacht had. We gaan lekker, Ina geniet ook volop en ze komt erg goed mee, zelfs het klimmen gaat haar goed af. We hebben vrijwel een gelijk tempo en hoeven niet op elkaar te wachten.
Eerst nog 2 uurtjes aan het zwembad gelegen, boodschappen gehaald en in het donker een potje chilli con carne met een verse salade gegeten. De wijn moet op en daarna slapen.