Rondom Girona - Reisverslag uit Fornells de la Selva, Spanje van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu Rondom Girona - Reisverslag uit Fornells de la Selva, Spanje van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu

Rondom Girona

Blijf op de hoogte en volg Ina en Johan

27 Augustus 2013 | Spanje, Fornells de la Selva

Het blijft mooi dat vliegen. Frankrijk en Spanje lagen grotendeels onder de bewolking en wij zaten met het vliegtuig boven de bewolking. Je kijkt dan op 1 grote wattenzee en je vliegt in de zon. Prachtig. Lijkt net of je op prachtige piste neerkijkt, maar dat doen we van de winter weer. Door het vroege tijdstip maakt we ook de zonsopgang mee. Op het moment dat wij boven Nederland aan het stijgen waren kwam ook de zon op. Omdat wij aan het stijgen waren kwam de zon erg snel op, mooi gezicht.

Na een goede vlucht, nog lekker een uurtje geslapen, landen we om 8:00 in Girona. Bewolkt dus maar al 20 graden heerlijk om erin te komen. Op het kleine vliegveld (nog kleiner dan Weeze) in afwachting van onze spullen. De fligtbags waren er snel en er was een aparte rollerbaan voor afwijkende bagage. En ja hor daar kwamen de erg grote dozen met onze fietsen uit.

Er was nog een echtpaar dat ging fietsen zij hadden 6 weken de tijd en fietsen helemaal naar Malaga (zuiden van Spanje). Dit echtpaar was gepensioneerd en had alle tijd, ze waren super fit, Ze hadden wat minder mee te slepen omdat ze in hotelletjes en B&B’s slapen.
Petje af als je over de 65 bent en nog dit soort tochten kan maken
Een was ook nog een erge stoere vrouw, ze was helemaal alleen, had wel haar tentje bij zich, had geen plannen maar wel de tijd, ze fietst rond en kijkt van dag tot dag waar ze terecht komt. In het voorjaar was ze in de laars van Italië wezen fietsen en dacht laat ik ook naar Kos gaan, dus op de boot en lekker op Kos gefietst. Erg stoer hoor deze vrouw van in de dertig, begin veertig.

Na het monteren van de fietsen gaan we vandaag eerst naar een camping 10KM van het vliegveld en 10km onder Girona. De eerste KM’s op de fiets is altijd lastig omdat de banden in het vliegtuig leeg moeten en wij de banden met een handpompje niet hard krijgen. Dus na vertrek van de luchthaven altijd eerst op zoek naar een bezinepomp. Deze na 5 km gevonden en dan gaat het goed.2KM na de bezinepomp komen we bij een wegrestaurant/hotel tegen het industrieterrein aan. Hier hebben we lekker ontbeten en koffie gedronken. Een Halve stokbrood met een goedgevulde omelet. Wat hier altijd zo lekker is dat alle producten zo natuurlijk smaken, verse aubergines, komkommer, uien, spekjes, Hmmm. Wat hebben we lekker ontbeten en dat voor ruim 9 euro voor ons tweeën.

Op de camping aangekomen, is deze bijna verlaten en heeft wat achterstallig onderhoud. Maar de receptie is bevrouwt door een aardige dame welke erg goed engels spreekt. Er is wel een prachtig zwembadje bij. Wij mogen onze eigen plek uitzoeken en dan proberen we altijd iets te vinden in de buurt van water en een elektriciteitskastje, zodat wij onze telefoons, garmin en laptop op kunnen laden.

Nadat we geseteld zijn, op de fiets naar Girona, een mooie oude spoorlijn omgetoverd tot een fietspad 10KM volgen en dan zijn wij in Girona,.Girona heeft een prachtige oud stadscentrum. Dit bekeken en over de oude romeinse muur helemaal terug gewandeld. Het weer ziet er dreigend uit. Ben eigenlijk nog zoek naar een kapper omdat ik daar thuis geen tijd voor heb gehad. Maar omdat het maandag is en ze hier ook siësta houden zijn er niet veel winkels open. Als we de stad uitrijden ziet Ina een Afro-kapper welke wel open is. De Afrikaanse vrouw wou mij ook wel knippen of beter gezegd scheren. Kammetje 3 kennen de afrikanen ook dus in 10 min. voor 10 euro was ik geschoren. Leuk om zo’n afrokaans kapsel te krijgen.

Op weg naar de camping komt er dan toch een bui en dat ging er wel hard overeen, schuilen en alleen de shirts zijn doorweekt bij het naar huis fietsen worden we ook wel vies van het rode grindpad van de oude treinlijn. Maar goed op de camping douchen. Het blijkt dat het warm water van de douche maar bepaalde tijden warm is, dus nu net niet. Ina gaat zwemmen in het kleine maar wel schone zwembad. Het water is erg warm. Mij is het nog te koud en te nat dus ik wacht een uurtje totdat de douche warm is. Het is wat dat betreft net Marokko, Daar was de douche ook niet altijd warm.

Nu zitten we heerlijk bij een lokaal restaurantje bij de mensen in de voortuin een 3-gangen diner te nuttigen. De entourage is simpel, rode plastic cocacola-stoeltjes en een rood wiebelig tafeltje. Maar het eten weer zo puur, aardappelen een stoofpotje en een heerlijke zeeduivel voor Ina. Geniet hier tussen de lokale bevolking in een dorp van een paar honderd man.

We stappen op de fiets en gaan heerlijk slapen in de buitenlucht in onze ten. Ina rekent net trouwens het 3-gangen menu met wij af en dat kost toch wel weer 23 euro. (zal wel door de Europese unie gesubsidieerd zijn)