Met de trein naar Ronda - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu Met de trein naar Ronda - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu

Met de trein naar Ronda

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Ina en Johan

24 Mei 2012 | Spanje, Ronda

We hebben ons net gesetteld in de trein die ons van Granada naar Ronda zal brengen, een rit van 2,5 uur. Gisteren hadden we al kaartjes gekocht en gekeken hoe alles in z’n werk zou gaan dus nu loopt alles gesmeerd en zitten we in een prachtige trein ( 14.45 uur vertrek). We zouden best nog wel een dag in Granada willen verblijven maar de reis gaat door omdat we Ronda en Sevilla nog willen bezoeken. Vanaf Ronda gaan we dan weer fietsend naar Sevilla. We hebben het mooie en bijzondere Alhambra bezocht en verder de stad wat verkend. Moeilijk om dit allemaal onder woorden te brengen, ik zou zeggen, ga het zelf eens allemaal bekijken, het is zeer de moeite waard ! Een heerlijke, leuke, mooie, gezellige en schone stad gehuld in warme, zwoele temperaturen. De camping lag vlak naast het centrum (super locatie) en was netjes en schaduwrijk. Ook is het nog heerlijk rustig en zijn er enkel wat campers of wat andere trekkers, het voelt bevoorrecht en luxe.
Vandaag staat in het teken van reizen met de trein van Granada naar Ronda. Om op tijd weer in Sevilla te zijn moeten we `ruim 200Km treinen. Ook het reizen met de trein is leuk, je zit veel maar lang niet zo intens als je op de fiets zit, waar je alles ziet, ruikt en voelt (vooral berg op).
Omdat we pas s ’middags met de trein gaan hebben we s’ochtends alle tijd om rustig de tent op te breken, koffie te drinken en wat te lezen. Daarna nog een gezellig terras in Granada genomen, wat is het leuk mensen kijken en wij zijn van mening dat de zon toch een hele positieve uitwerking heeft op de mensen. Ze lijken geen stress te hebben en hebben allemaal een vrolijke uitstraling. Je wordt toch ook heel blij van de zon en vooral als je weet dat deze morgen, overmorgen en de aankomende maanden volop blijft schijnen.
We hadden een prachtige coupe in de trein, een tafeltje, airco, (lig)stoelen), stroom, schoon en netjes. Daar kunnen ze bij de NS een voorbeeld aannemen. De tijd in de trein ook benut om de vervolgroute uit te stippelen en het verslagje te maken.
Bij het uitstappen is het altijd wat geklooi om de fietsen en nu ook de kar erop tijd uit te krijgen. Nu was er een speciale uitgang voor rolstoelers en fietsers dus dat ging goed. Op het station een broodje gegeten en daarna op weg naar de camping, ligt 3 km buiten Ronda. Na 200 mtr fietsen voelde ik dat ik wat miste en kwam er toen achter dat mijn rugtas met laptop nog in de trein is blijven liggen. Dat was schrikken, gelukkig zaten er geen andere spullen (zoals paspoort/portemonnee) in de rugtas. Wij snel terug naar het station en daar in ons beste Spaans (handen en voeten) melden dat onze rugtas in de trein is blijven liggen. De stationbediende begreep ons gelukkig en reageerde alert door direct te telefoneren met de conducteur in de trein. Ze konden ons binnen 2 min. vertellen (met handen en voeten en tekeningetjes op papier) dat de rugtas gevonden was en dat deze terug komt met de volgende trein. Dit om een uur later zijn. Dus wij snel naar de camping tent op zetten en terug naar het station. Helaas was de rugtas er niet en zou nu met de volgende trein, over 3 uur terug komen. Dus wij hadden 3 uur de tijd om Ronda te verkennen. Wat een prachtige stad, er kwan ook nog een processie (optocht) langs waar het hele dorp en alle toeristen naar komen kijken. Wat een saamhorigheid van klein naar groot van alle mensen. Mooi om dat zo te zien.
Om 21:00 terug naar het station en daar op de trein waar de rugtas in zou zitten gewacht. En ja hoor de rugtas met laptop was weer terug. Wat fijn en wat een behulpzame, rustige mensen die Spanjaarden. Het is trouwens de hele reis al opgevallen dat de Spanjaarden zo aardig en behulpzaam zijn, wat een fijn en prettig volk.
Toen we de rugtas terug hadden hebben we heerlijk en rustig gegeten in het restaurant op de camping, bijna alles home made, wat hebben we (weer) zitten smullen.

• 25 Mei 2012 - 15:49

Danielle Hamstra:

Wat een spannend verhaal zeg met een happy end gelukkig. He Jo ik mis nog wat foto's waar jij aan het flamingo dansen bent??
    Nog een paar daagjes en dan weer terug. Al jullie belevenissen kunnen we dan "live" horen. Geniet er nog even goed van en alvast een goede reis terug. Groetjes John Daan en kids X