Nieuwe acculader en nu alweer in Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu Nieuwe acculader en nu alweer in Salamanca - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu

Nieuwe acculader en nu alweer in Salamanca

Blijf op de hoogte en volg Ina en Johan

25 Mei 2016 | Spanje, Salamanca

Vandaag in de grote stad (200.000 inwoners) Salamanca gekomen en al eerder gezien dat ze hier een Apple store zouden moeten hebben. Bij het fietsen naar de camping in Salamanca komen we langs een MediaMarkt

Eerst de tent op de camping opzetten, rustig zitten en wat drinken. Daarna plan om bij de eerste de beste bar een kop koffie te nemen. Voor de prijs van een koffie (€1,00-1,30) kan ik de gasbrander niet aanzetten. Bij de kop koffie ook weer een tapas genomen. Een heerlijke groente/aardappelschoteltje en een bakje warm vlees. Bij het weggaan altijd weer benieuwd wat de schade bij het afrekenen is. En dat is nu dan weer alles te samen €4,00. Waar kunnen ze het van doen ??
De volgende stap is een acculader bij de mediamarkt vinden. Direct naar de servicebalie gegaan. Er zijn weinig Spanjaarden welke Engels spreken en met handen en voeten en mijn oude acculader en laptop probleem uitgelegd. Ze zijn zo vriendelijk, geduldig en behulpzaam. Er wordt gezocht naar een collega welke engels spreekt en ook het probleem van Apple-apparatuur begrijpt. Apple ziet er mooi uit en kost nog meer maar het is geen standaard en zelfs de aansluitingen in de loop der jaren veranderen ze steeds. Dus ik moet een acculader van het oude type (3 jaar oud) hebben. Gelukkig lopen ze in Spanje met alles toch wel een beetje achter en mijn type hebben ze. Dus vanaf nu kunnen de verslagen weer gemaakt worden. Na de Mediamarkt Salamanca in. Dit is echt een prachtige stad met veel oude gebouwen en alles mooi onderhouden. Salamanca schijnt één van de interessante steden van Spanje te zijn. de stad is in de 3e eeuw voor Christus gesticht. De stad staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Een kerk van binnen bezichtigd verder veel door de stad gezworven en wat gegeten in de buurt van Plaza Mayor. Het Plaza Mayor schijnt het fraaiste centrale plein van Spanje te zijn. En het is inderdaad ook een prachtig plein. Heeft de uitstraling en schoonheid van het plein in Sienna, ook zo’n prachtig plein.
Inmiddels zijn we over de helft van onze tocht. Het landschap begint te veranderen van droog naar fris, ook de temperatuur is aan het dalen.

Vandaag was het echt koud, net aan 20 graden, maar morgen wordt het weer iets warmer. We het is wel prachtig fietsweer. We hoeven niet zoveel te drinken en het klimmen is nu goed te doen. De laatste dagen zitten we toch wel steeds op een hoogte van tussen de 700 en 1000 meter.

Afgelopen week heb ik natuurlijk niets opgeschreven en moet nu heel hard nadenken over wat we allemaal meegemaakt en gezien hebben. Het is ontzettend moeilijk om dit allemaal nog voor de geest te halen. We zien zoveel en beleven zoveel dat gisteren en eergisteren alweer heel lang geleden zijn.

Weet wel dat we op tijd in Merida waren, daar zat een goede fietsenmaker die de versnellingen van Ina haar fiets heeft gerepareerd. Tijdens de reparatie zouden wij de stad uitgebreid bezichtigen. Merida wordt het Rome van Spanje genoemd. We hebben inderdaad een paar hele oude dingen (hopen stenen) gezien maar verder was de stad lelijk en slecht onderhouden. Naast een oude romeinse tempel stond een gebouw uit de 70-tiger jaren afgewerkt met golfplaten. Dat is niet echt mooi. Merida viel dus vies tegen, de fiets schakelt wel weer redelijk. In Merida stad zelf was het wel lekker warm 37 grd.

De volgende dag op weg naar Miajadas. Onderweg zijn we in een prachtig dorp Medelin gekomen. Hier is de ontdekker van Mexico, de mislukte advocaat Herman Cortes, geboren. Dit was weer een prachtige
tocht waar we tussen de rijstvelden met al haar honderden km’s irrigatiekanalen zijn gefietst. Het was goed warm, 30 grd, maar de wind was ons gunstig gezind. De dag hebben we meer dan 1000 hoogtemeters gemaakt, ruim 80km gefietst en toch niet uitgeleefd op de camping aangekomen. De camping was erg rustig behalve dat wij er waren was er nog één echtpaar met een camper. Dus heerlijk genoten van de rust en zonsondergang.

De dag daarna staat een kleine tocht (40 km) op het plan. En we komen dan weer in een prachtig stadje Truijllo. Na 10km komen we in een prachtig rustig landschap boordevol met allerlei volgens, geen auto’s, veel stenen muurtjes en een bloemenpracht welke niet te filmen is. En de weg daalt ook nog lekker, windje in de rug, dus volop genieten. Na 7 km wordt de weg overspoelt door een hele brede, grote rivier, zeg maar meertje. 2 Spanjaarden zijn hier lekker met hun kinderen aan het kanoën en vissen. De weg loopt onder het meer door en komt na 50-100 meter weer boven het water uit. Het breed en te diep om er door heen te gaan. De Spanjaarden komen met hun te kleine kano naar ons toe en leggen ons een alternatieve weg uit. Die gasten zijn en blijven vriendelijk en behulpzaam. Wij dus weer die mooie rustige dalende weg weer helemaal terug. Ook nu is het mooi je ziet alles weer vanaf de andere kant. na 7 km waren we weer terug bij een snelweg en we moeten 10 km over een parallelweg langs deze snelweg fietsen. De parallelweg is er gemaakt voor de boeren, het is dus alleen maar grind en zand en erg heuvelachtig met klimmetjes van 10-12 %. Erg zwaar dus maar vandaag een korte rit dus alle tijd en we hebben dus rustig aan gedaan. Na de snelweg weer het mooie gebied in. En na 8-10km komen we op de originele route aan de goede kant van de rivier. Voordeel van deze afgesloten weg is dat er helemaal niemand rijdt. En wat hebben wij genoten van de rit. Zoveel bloemen, prachtige koeien, zoveel (Engelse) stenen muurtjes en zoveel vogels. Wat hebben de koeien en varkens het hier nog goed, ze zien er zo gezond en mooi uit.

Na ruim 70 km komen we dan toch in Truijllo aan. Hier is geen camping (dat wisten we) dus op zoek naar een Hostel. Op het Plaza Mayor zien we het eerste hostel en omdat we toch wel moe zijn van deze prachtige rit, boeken we dit Hostel met uitzicht op Plaza Mayor. Prachtig uitzicht vanuit onze kamer op het plein met een groot standbeeld en een Kathedraal. Ina heeft wat minder geslapen omdat het plein lang rumoerig bleef en ‘sóchtend vroeg de gemeentereiniging het plein om 700 alweer helemaal aan het schoonmaken was.

En zo hebben we nog een aantal mooie dagen gehad. Elke dag is de tocht weer anders en weer prachtig. De rust, de schoonheid van de natuur, de behulpzame Spanjaarden, de koffie, de broodjes, elkaar, die we tijdens het fietsen ervaren is voor ons een hele fijne manier van vakantie vieren.

• 25 Mei 2016 - 22:18

Jasper:

Mooi dat we jullie verhalen weer kunnen lezen. Dacht dat je al stiekum aan een thriller was begonnen na het laatste horror verslag maar gelukkig zijn het nu weer brave reisverhalen met een toeristische inslag. Veel (fiets)plezier in het tweede deel van jullie reis naar Santiago de Compostela!