De man met de hamer - Reisverslag uit Olmeto, Frankrijk van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu De man met de hamer - Reisverslag uit Olmeto, Frankrijk van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu

De man met de hamer

Blijf op de hoogte en volg Ina en Johan

02 September 2014 | Frankrijk, Olmeto

We zitten weer aan de voet van een klim, nu van 500 meter hoog. Het boekje wijst ons deze col op. Echter er is ook een mogelijkheid om de kustweg te volgen en dan zouden we op een volgende col (375 mtr hoog) weer op de originele route komen. We willen vandaag ook weer een wat langere rit maken met een viertal hoge cols. We moeten dan in de stad Sartene terecht komen.

Dus weer vroeg ons bed uit, bevalt erg goed met die warmte en het is al zo mooi ’s ochtends. We kunnen niet te vroeg weg want de Boulangerie gaat pas om 830 open. Dus we zorgen dat we bepakt ne bezakt om 830 bij de Boulangerie op de stoep staan. Daar komen we stokbrood en drinken en eten rustig ons ontbijtje aan het strand op. En dan de beginnen we aan de alternatieve route om de col van 500 meter (beschaduwd tussen de bomen) te ontlopen. De kustweg begint ook direct al te stijgen, maar dat valt nog mee. We zitten al weer snel op 125 mtr maar gaan dan weer dalen naar 0. Dus de eerste klim is er alleen geweest om ons even te testen we kunnen weer opnieuw beginnen. En dan begint de ellende. In de volle zon mogen we gaan klimmen en het stijgingspercentage ligt tussen de 11-15% en dat 2,5 km lang en dat in de volle zon. Dat is wel heel erg zwaar, slopend zelfs. Dit is niet leuk meer, wat dachten dat we vakantie hadden maar dit is meer een soort commando-oefening. En zo krijgen we nog 2 keer een paar stukken met een stijgingspercentage van 11-15%. Echt slopend en dan moet we eigenlijk nog beginnen.
Na 30 kilometer hebben we de zwaarste stukken van de route wel gehad, al hoewel de stad Sartene ook op 300 meter hoogte ligt en we eerst nog een keer dalen naar de zee. Dus daarna weer klimmen.

Op een col lassen we een werkoverleg en eten we een pizza en drinken cola. We besluiten om bij de eerste camping aan het strand te stoppen en er een strandmiddag van te maken. We zijn allebei helemaal gesloopt van de zware ochtend klim, welke overigens wel heel mooi was. (leek erg op de kust en het gebergte bij Monacco).

We zitten nu weer op een prachtige camping, groot met weinig kampeerders. Dus weer alle ruimte en rust. Tot 1930 op het strand gelegen en nu wat eten in het restaurant op de camping 9ook lekker rustig)

• 02 September 2014 - 20:17

Janny:

Wat is het voor jullie genieten, maar ook afzien. Wij vinden het leuk om jullie verslagen te lezen.
    Zelf genieten wij in de bergen van Oosterijk en maken ook wandelingen met beklimmingen van 700 meter. Volgende week hopen wij naar Italie te gaan. Succes verder en goede reis.

• 02 September 2014 - 20:36

Bert:

Top die verhalen. Zonder te zweten geniet ik er van.