Ajacio en de verkeerde kant - Reisverslag uit Pozzaccio, Frankrijk van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu Ajacio en de verkeerde kant - Reisverslag uit Pozzaccio, Frankrijk van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu

Ajacio en de verkeerde kant

Blijf op de hoogte en volg Ina en Johan

01 September 2014 | Frankrijk, Pozzaccio

Gisteren een heerlijke rustdag gehad, verslag bijgewerkt, gelezen, op het strand geluierd en weer gezwommen. En ons voorbereid op de tocht van vandaag. We zitten met de camping onderaan de col De San Bastiano. Een pittige col naar ruim 400 meter hoogte en daarna met nog wat kleine klimmetjes moeten we uiteindelijk in Ajacio aan komen. Ajacio is niet onze eind bestemming maar willen we wel graag bekijken om dat dit de stad van de Kleine Napoleon is.

We besluiten om 6:15 ons bed uit te gaan zodat we om 700 op de fiets zitten. We zullen een survival ochtend ontbijt gebruiken. We hebben een paar van die gedroogde maaltijd pakken welke je met warm water tot een volledige maaltijd omtovert.
Bij het afgaan van de wekker om 6:15 blijkt het nog donker te zijn, dus we mogen nog een half uurtje blijven liggen. Dan de tent en spullen opruimen en de maaltijd bereiden. Omdat het met een zware klim start kiezen we voor roerbak eieren met spek en aardappeltjes. Een stevige kost op de vroege ochtend maar het smaakt wel.
Om 7:45 rijden we weg het is alweer zonnig en heerlijk warm (22 grd). De klim gaat goed, in de schaduw en rustig aan. Op de col natuurlijk weer de prachtige beloning van het uitzicht. Zo fietsen we lekker door naar Ajacio, echt een grote stad met al die veerboten en ontzettend, ontzettend druk. Zelfs met de fiets is er geen doorkomen aan. We nemen een heerlijke bak koffie met vruchtenbroodje van de bakker. Eigenlijk willen we daarna direct de drukte, dus de stad uit. Maar gezien de historie toch zoeken naar de achterblijfselen van Napoleon. Maar het blijft druk en het vliegt ons een beetje. We zien het standbeeld van Napoleon en daarna snel de stad uit.

Helaas stuurt de Garmin ons de verkeerde kant op, want de Garmin wil autowegen ontwijken, En we worden niet het bos maar de bergen (terug) in gestuurd. Hier komen we na een uur ploeteren (uit de drukte) achter en het begint weer goed warm te worden (30 graden is in zicht). Het humeur van ons beide wordt er niet beter op. We moeten weer richting Ajacio en dan via een autoweg aan de andere kant van de stad te zien komen. Dit gaat nu wel lukken. En we komen dan weer op een weg langs het strand.
Op de laatste camping aan het strand voordat we de berg weer op moeten gaan we overnachten. Gelukkig een kleine gezellige camping met veel rust. Het naseizoen is begonnen en dat is goed te merken aan het grote aantal lege plekken. We kunnen gaan staan waar we willen. ’s Avonds in de beachclub aan het strand nog wat gedronken en geconcludeerd dat het tot Ajacio leuk was en daarna minder. We houden toch wel veel van natuur en rust.