Waar zijn de Spanjaarden ? - Reisverslag uit Santa Croya de Tera, Spanje van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu Waar zijn de Spanjaarden ? - Reisverslag uit Santa Croya de Tera, Spanje van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu

Waar zijn de Spanjaarden ?

Door: ina

Blijf op de hoogte en volg Ina en Johan

27 Mei 2016 | Spanje, Santa Croya de Tera

Vannacht heerlijk geslapen in Hostal en zelfs uitgeslapen tot 9:00 u. Johan was er al eerder uit maar liet mij nog even lekker dutten. Na ontbeten te hebben weer op pad gegaan. Al vrij snel uit de drukte van de stad en weer alleen op de eenzame wegen. Het is een waar feest om ons heen, zoooooooooooo veeeeeeeeeeeeeeel bloemen en zoooooooooo mooi ! Het begin van de dag profiteren we van veel valsplat naar beneden en een flinke wind in de rug; dat is even lekker, of we electrisch rijden…………hahaha

Opeens doemt er om een bocht een stuwmeer op en krijg je een totaal ander plaatje voor je ogen: prachtig. Zoeken een geschikt plekje om even wat te eten maar bij gebrek aan een steen oid, op de hoes voor de fiets, boven op de vele bloemen gaan zitten. Wat genieten van de prachtige natuur en de stilte. Voor ons zien we de weg ver rechtuit omhoog schieten…….oeps, hoe zal ie gaan? Omdat het half bewolkt is en matige temperatuur (21 gr) is ie prima te doen. Een heel ander verhaal is het als de temp. hoog is en de zon je met zijn felle stralen foltert. Je voelt dan geen zweet want het verdampt direct, soms even stoppen om te drinken want klimmen en drinken vind ik lastig ( haalt me uit mn ritme). Stoppen heeft het voordeel dat je even weer wat op adem komt en je blijft verbazen over de schoonheid van de natuur. En de stilte……..ook zo heerlijk, alleen maar bloemetjes en bijtjes.

We fietsen door nog nauwelijks bewoonde dorpjes en zoeken tevergeefs naar een cafeetje voor koffie. De huizen zijn niet meer dan kleine aaneengeschakelde hutjes , vervallen, verveloos en treurig. We zien dat er veel armoede geleden wordt in grote delen van dit land, er is geen werk en men verveeld zich. Jongeren hebben hun geboortestreek verlaten en de oudjes blijven achter, triest om te zien.

Evenals gister zouden we vandaag naar een camping, maar ook deze vervallen en verlaten. Bij het ernaast gelegen restaurant wat gedronken en gegeten en gekeken welke opties voor overnachten mogelijk zijn. Johan wil wel op het ernaast gelegen veldje met het tentje gaan staan en daar overnachten maar ik heb geen trek in zomaar in het wild kamperen als het niet nodig is. Na wat googelen stelt Johan voor om nog 25 km verder te fietsen omdat daar een hostal zou zijn. Prima, dan doen we dat, weleswaar tegen de wind in maar een lekker bed lonkt. Het blijkt een herberg te zijn voor de pelgrimreizigers en omdat wij dat ook zijn ( ………..) krijgen we een plaats toegewezen in de slaapzaal met 12 stapelbedden.

O,o, dat zal wat worden vannacht met dat gesnurk van Johan ( en de rest…….).
Er staan twee lange tafels waar we zo allen een warme maaltijd opgediend krijgen. Heel leuk hoor om dit ook eens zo mee te maken. We ontmoetten een ander Nederlands stel die de route via een ander boekje volgt en we wisselen onze ervaringen uit wat altijd weer heel leuk is. We hebben nog 5 routes te verrijden en schrijven vanuit hun boekje de resterende pelgrimsadressen over voor het geval we ze nodig mogen hebben. Ik moet nu stoppen want onze gastvrouw wil de tafel dekken waar ik aan zit te schrijven. Mmmmmm heb zin in een lekkere warme hap gezellig met allemaal andere peligrinos van allerlei nationaliteit en pluimage. Tot later en liefs,( deze keer geschreven door Catharina, zo noemt de gastvrouw me steeds omdat ze deze naam heeft gelezen in mijn paspoort en me ook zo geregistreerd heeft). ADIOS