Weer op weg, naar Calvi - Reisverslag uit Calvi, Frankrijk van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu Weer op weg, naar Calvi - Reisverslag uit Calvi, Frankrijk van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu

Weer op weg, naar Calvi

Blijf op de hoogte en volg Ina en Johan

28 Augustus 2014 | Frankrijk, Calvi

Zoals gisteren bedacht hebben we vandaag ook waar kunnen maken. Om 700 bed uit. Is altijd even een gedoe om je bed daadwerkelijk uit te komen, maar als je er dan uit bent dan is het spreekwoord Ochtendstond heeft goud in de mond dubbel en dwars waar.

Het is al 22 grd en de zon komt er om 730 ook nog eens bij. Ontbijt met stokbrood, kaas, jus d’orange en koffie en dat voor je tentje in de zon de dag kan niet meer stuk. Vandaag wordt het toch nog 30 graden maar de wind is aanzienlijk minder en als deze er is, is zij ons gunstig gezind.

Om 8;15 fietsten we van de camping allemaal nog zo rustig en al heerlijk warm en zon. We beginnen direct met een lange klim van 15km naar 400 meter hoogte. We zijn zo blij dat we vroeg zijn weggegaan en genieten volop. We gaan wat het binnenland in maar als je hoog genoeg komt heb je van die prachtige uitzichten. Op een gegeven moment dalen we weer naar de kust, Ile de Rouges, al die kleuren blauw van de zee, de stranden en de plaatsjes aan de kust we kunnen er niet genoeg van krijgen en op een gegeven moment zijn we ook maar gestopt met fotograferen. Het is allemaal mooi, dus wat is dan nog het verschil tussen mooi en mooi.

Na een pizza te hebben gegeten in Ile de Rouges, weer de bergen uiteindelijk kommen we bij een meteostation op 550 meter hoogte. Het lijkt wel of op elke klip/top van een berg een dorpje staat. Ronda is een onneembare vesting geweest maar dat zijn deze dorpjes ook. Ook hier maar weer gestopt met fotograferen, het is allemaal aahhhh en ooohhhhh en wat prachtig.

Na 80 km een 1100 hoogtemeter zijn we in Calvi op een kleine gezellige camping beland. We kijken nu onder het gebot van een glaasje wijn naar het jeu de boules van de Fransen.

O ja wat ook nog zo bijzonder is, is dat vele plaatsnamen aangeduid worden in het Frans en in het Corsicaans. Net zo als bij ons di Friezen doen. Heel vaak is de Franse plaatsnaam van zo'n dubbeltalige plaatsnaam aanduiding met zwarte verf onleesbaar gemaakt. En om het de ergernis nog wat meet nadruk te geven zitten er meestal ook nog wat kogelgaten in die naamborden.