de oversteek - Reisverslag uit Marine de Luri, Frankrijk van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu de oversteek - Reisverslag uit Marine de Luri, Frankrijk van Ina en Johan Duinkerken - WaarBenJij.nu

de oversteek

Blijf op de hoogte en volg Ina en Johan

24 Augustus 2014 | Frankrijk, Marine de Luri

Vandaag vroeg bed uit. Want de boot vertrekt om 8:00 en vanaf 7:00 boarden. Het hotel heeft gelukkig ontbijt om 6:00. Niet een super ontbijt (zoals 3 weken geleden in Leuven) maar een broodje jam, cake met honing, yoghurtje en cappuccino, dus we hebben een bodempje. Dan naar de boot, is nog geen 10 minuten fitsen. Een bijzonder ervaring zo’n grote boot, lange rijen met auto’s en dan komen wij op ons fietsje aan. Fietsen naar de laadklep mogen direct door en we mochten onze fietsen bepakt en bezakt in één of ander klushok zetten. Klus hok wordt afgesloten dus we konden alle spullen op de fiets laten zitten. De was groot en boven op het dek stonden vele strandstoelen. De zon scheen en het was al ruim 20 graden. Dus heerlijk nestelen boven op het dek in een strandstoel. De afvaart was mooi, Livorno met al die andere grote boten zie je langzaam verdwijnen.

Johan heerlijk muziek geluisterd, Ina gelezen en lekker in het zonnetje geslapen. Op een geven moment kwam Elba langszij en we naderden (totale reisduur 4 uur) Bastia. Ook weer mooi en indrukwekkend hoe je zo’n haven van een oude stad langzaam binnenvaart. En dan toch weer de bijzondere ervaring dat je met je bepakte fiets onder in het dek tussen al die auto’s, caravans en campers staat en dat je dan zo de boot uit fietst de kade op. In 10 min. waren we uit de boot en fietsten we op de weg van Bastia naar Nord Cape.

En wat een ervaring direct al, zon, 28 graden en dan fiets je langs die heuvelachtige kust waar de vele baaitjes uitdagend roepen.
Tijd voor wat eten en laten we nu net op een achteraf strandtent komen, klein en super gezellig waar ze heerlijke salades Nicoise hebben komen. En dan mag je op het strand van de lunch en het uitzicht over zee genieten.

We hebben ruim 30 km langs de kust, heuvelachtig lans de diepe baaien en stranden gefietst en zijn uiteindelijk op een kleine gezellige camping aan het strand gekomen. Een van de leukste dingen van het kamperen is koffie zetten met heet water van het gaspitje. Wat ruikt dat heerlijk en smaakt nog lekkerder. En dan na zo’n dag zwoegen, chillen aan het strand en zelfs zwemmen in de zee een eigen maaltijd bereiden op het gasstelletje wat is dat smullen (nasi met cashew-noten).

Het is nu (20:30) al helemaal donker maar de tempartuur is nog zo heerlijk dat we lekker buiten zitten te lezen.

• 25 Augustus 2014 - 21:10

Henk:

Nou zo te lezen genieten jullie met volle teugen! Hier regent het pijpenstelen. Groeten uit Putten Henk&Co